The Nation, March 5, 2002

THE ECONOMIST

We want survey off Web -- police

Magazine put banned Thailand report on its website for free access

Agence France-Presse

Thai police will order The Economist magazine to take its controversial Thailand survey off
its website, where it was made available free after being barred from distribution.

The magazine’s circulation director for Asia, Peter Bakker, said yesterday the company
decided to put the 14-page survey on the website to serve readers and subscribers in Thailand
who missed out on the hard copy.

“We made it free of charge this time,” Bakker said. Economist country surveys are normally
only available on the Internet for a fee or to subscribers. National police spokesman Major
General Pongsapat Pongcharoen said yesterday that authorities would check The Economist
website to verify if the article was available there.

“We will check, and if we find it there we will contact them and ask them to remove it from
the Web,” he said.

Hong Kong-based Bakker said The Economist had not yet been contacted by Thai police,
but that it would be reluctant to remove the article from the website.

“I doubt that we would, to be very honest,” he said. “The web is a worldwide institution,
available to everyone.

“We would consider it, but frankly it is something that’s quite out of the ordinary. I'd like to
see the request first.”

The special coverage, written by Bangkok-based correspondent Edward McBride, was
reviewed by police, who took exception to a section dealing with the monarchy.

The Economist agreed on Saturday not to distribute the March 2 edition containing the
survey, after being told that if it arrived on newsstands, it would be banned and copies seized.

Thai law strictly limits what can be reported about the monarchy, particularly about HM the
King.

But it remained unclear what legal precedent, if any, was being set in Thailand by making
the survey available to Internet users.

“It's trying not to send any message to Thai authorities but to our readership,” Bakker said.

“We have refrained from circulating the hard copy, but The Economist will continue to stand
by its independent, objective and free reporting.”



The Economist’s weekly circulation in Thailand is normally 4,500 copies, but Bakker said he
had been expecting about 7,000 copies of the special survey issue to be sold. The magazine’s
survey was released at a tense time in Thailand’s relations with the foreign media, after the
government threatened to deport two Bangkok-based journalists with The Far Eastern Economic
Review over an article that touched on the government’s relations with the monarchy.

FAR EASTERN ECONOMIC REVIEW lawyer David Lyman submits the magazine’s letter of apology to

Parliament secretary-general Sirilak Panbamrungkit yesterday.


http://www.tillekeandgibbins.com/Attorneys/lyman.htm

